Många av XANOs medarbetare har genomgått en webbaserad utbildning inom antikorruption. En uppförandekod för leverantörer har också börjat användas. Medvetenheten och kompetensen i koncernföretagen avseende affärsetiska frågor har därmed ökat. Sedan tidigare finns en uppförandekod för alla anställda. Koden, som följer Institutet Mot Mutors regler, är en del av anställningskontraktet och innehåller riktlinjer för god affärsetik och internt arbetssätt. Alla medarbetare som ingår i en ledningsgrupp samt de som har ett ekonomiskt ansvar ska genomgå en webbaserad utbildning inom antikorruption. – Utbildningen har varit mycket uppskattad, säger Marie Ek Jonson, CFO. Det är bra att bli påmind om dessa viktiga frågor och att uppmärksammas på hur vi kan förebygga oegentligheter i vår verksamhet. God affärsetik ska vara en självklarhet i alla företag och uppförandekoden är också en del av introduktionen i samband med förvärv. En annan förebyggande åtgärd är översyn av företagens betalningsrutiner, vilken genomförs regelbundet inom ramen för intern kontroll. Utöver riktlinjer och rutiner är det också viktigt för koncernledningen att visa öppenhet och vara synliga på plats hos företagen.
– Inom XANO strävar vi efter öppna och goda relationer mellan oss i övergripande funktioner och dotterföretagen. Såväl koncernledning som respektive affärsenhetsansvarig tar sig ofta tid att besöka våra verksamheter för att möta medarbetare i olika positioner, påpekar Marie. I dessa möten finns många möjligheter till dialoger kring eventuella problem och hur de kan hanteras. XANO har även infört en uppförandekod för leverantörer som innehåller en klausul om antikorruption. Målet är att koden ska vara en del av samtliga leverantörsavtal. – För att bibehålla medvetenheten framöver kommer det att vara viktigt med en fortsatt öppen dialog och att regelbundet ta upp frågor om affärsetik på ledningsgruppsmöten samt i andra sammanhang där vi ser att behov finns. Vi har vidare som målsättning att alla anställda dels i ledande befattningar och dels med någon form av kund- eller leverantörskontakter ska genomgå antikorruptionsutbildningen. Leverantörernas efterlevnad av uppförandekoden behöver också följas upp och säkerställas, avslutar Marie.