Engagemang är nyckeln till ett lyckat hållbarhetsarbete

XANOs ambition är att bli en ledande aktör inom hållbarhet.

Men var befinner sig koncernen nu och hur ser vägen ut framåt för att nå de högt satta målen med utgångspunkt i miljön, människan och ekonomin?

”Både på ledningsnivå och i dotterbolagen inom XANO finns en grundläggande medvetenhet och ett växande engagemang. Vi befinner oss därför i ett fördelaktigt läge där vi kan utnyttja den här drivkraften och samlas kring ett gemensamt arbetssätt med ambitiösa mål. Inom de närmaste åren kommer vi att ta stora steg på vår väg mot att göra ett verkligt avtryck och bli en ledande aktör inom hållbarhet”, säger Marilyn Lindh, hållbarhetschef på XANO.

Inte bara i teorin

Hållbara affärer har länge varit ett fokusområde för koncernen. Det innebär att hållbarhetsaspekterna haft en framskjuten plats i det strategiska arbetet som genomförts. På så sätt har det skapats goda förutsättningar för bolagen att agera.

”Dotterbolagen har arbetat fram individuella hållbarhetsplaner utifrån sina egna, specifika förhållanden. I den processen har de analyserat var de har mest påverkan, vilket lett till såväl ökad medvetenhet och förståelse som en större kunskap. Och hållbarhet finns inte längre bara i tanken. Några bolag har tagit fram egna lösningar som exempelvis minskar material- och energiåtgång”, fortsätter Marilyn.

Hitta fokus och koppla till affären

Nästa steg är att hitta fokus i hållbarhetsarbetet och koppla det till affären.

”Det vi ska göra nu är att smalna av scoopet och identifiera vad som är viktigast. Vi behöver veta var vi har störst påverkan, positivt och negativt, idag. För att lyckas med det behöver vi testa och analysera olika scenarier. När vi har hittat vårt fokus ska vi koppla det till affären och hitta möjligheterna som finns i den integrationen. Det är den stora utmaningen men samtidigt det självklara sättet att bevara drivkraften”, menar Marilyn.

Engagemang byggs inifrån

Nyckeln till att driva ett framgångsrikt hållbarhetsarbete är att bygga engagemang inifrån den egna organisationen.

”I en entreprenörsdriven miljö som vår är det naturligt att vilja säkerställa lönsamhet i den hållbara omställningen. Affärsaspekten är därför en viktig byggsten för drivkraft och engagemang. Vi måste göra de smartaste valen som skapar affär och lönsamhet samtidigt som de har en positiv effekt på planeten och människan”, säger Marilyn.

En grundläggande trygghet är en förutsättning i det fortsatta arbetet. Kunskapen om varför arbetet behöver göras och på vilket sätt måste vara väl förankrad i organisationen.

”Otrygghet är ofta anledningen till att vi som människor inte engagerar oss och gör mer. Därför behöver vi ha en bred förståelse för vår utgångspunkt och vad vi behöver göra. Det får vi genom att ta reda på var vi befinner oss nu och vad det fortsatta hållbarhetsarbetet innebär, både för våra bolag och för varje enskild medarbetare. Kunskap bygger bort osäkerhet och då vågar vi också göra saker”, säger Marilyn.

Viktiga partnerskap

Hos dotterbolagen finns flera exempel på partnerskap där hållbara lösningar utvecklas i ett nära samarbete med kund. Ett av dessa är CIMs ”The white liner project”.

”Investeringar och kassaflöde är utmaningar i relationen mellan kund och leverantör. Vi behöver därför arbeta tillsammans, precis som i exemplet med CIM, för att prestera de mest hållbara lösningarna. I partnerskapet finns det möjlighet att göra ett ömsesidigt långsiktigt åtagande. Vi utvecklar och testar tillsammans tills vi klurat ut hur vi bäst hanterar uppgiften. Det vinner både vi, kunden och planeten på”, menar Marilyn.
 

Ett långsiktigt perspektiv

Hållbarhetsarbetet drivs med ett långsiktigt perspektiv där miljö, människa och ekonomi är beroende av varandra och verkar tillsammans.

”Miljön, människan och ekonomin är sammankopplade och påverkar varandra på många olika sätt. I det långa perspektivet kommer planeten först, utan den finns inga resurser för vare sig människor eller verksamheter. Samtidigt behöver vi också vara lönsamma, för utan pengar kan vi inte påverka i rätt riktning. När vi hittar vårt fokus och integrerar det fullt ut i våra affärer, får det positiva effekter. Jag ser ljust på framtiden”, avslutar Marilyn.