Beprövad teknik inom nya verksamhetsområden

Genom att arbeta tillsammans och dra nytta av respektive företags unika teknikkunnande finns goda möjligheter för etablering inom nya verksamhetsområden.

En förfrågan från en gemensam kund inom fordonsbranschen var starten på ett projekt som tog Jorgensen Engineering, Canline Systems och NPB Automation på en resa tillsammans in på elfordonsmarknaden. Nu arbetar systerbolagen inom XANOs affärsenhet Industrial Solutions med de mest innovativa kunderna i världen.

Jorgensen, som utvecklar kompletta förpackningshanteringssystem, och Canline, som levererar transportörsystem med magnetisk teknik, bildade först en projektgrupp med syfte att ta fram en lösning för cylindriska batterier. NPB, med expertis inom lockhantering, involverades i ett senare skede för att komplettera med sin specifika kunskap.

”För oss som koncern såg vi en stor potential inom det här området. Kopplingarna mellan de marknader vi redan befann oss på och elfordonsmarknaden var uppenbara och vi tog beprövad teknik på inarbetade marknader till en ny marknad”, säger Mark Veron, FoU-chef på Canline.

Partnerskap är nyckeln

Behovet av partnerskap är avgörande för vidareutveckling och etableringar. 

”Vi tar reda på hur vi ska lösa saker tillsammans med kunden eftersom det är nya marknader för båda parter. Innovation kommer både från oss och kunden eftersom vi kombinerar processkunnandet med hantering respektive maskin- och automationsteknik i mycket större skala än vi är vana vid”, säger Joachim Bruhn Christensen, försäljningschef inom segmentet elfordonsbatterier på Jorgensen.

På denna marknad är det viktigt att genom simuleringar kunna bevisa konceptet innan konstruktionen är klar.

”Jämfört med andra projekt inhämtar vi fler kundrecensioner och har ett ökat kundengagemang, vilket skapar förutsättningar för en närmare relation mellan berörda parter”, menar Joachim Bruhn Christensen.

En marknad med potential

De närmaste åren kommer det att ske en stor omställning när förbränningsmotorer ersätts av batterier.

”Elfordonsmarknaden utvecklas snabbt och för oss som inom affärsenheten är det en sektor med potential att bli dominerande i framtiden”, säger Michael Axelsson, affärsutvecklingschef på NPB.

Det finns inga tecken på att elfordonsmarknaden saktar ner trots de ekonomiska utmaningarna i världen.

”Satsningarna som görs inom detta område är omfattande. Vi ska ta tillfället i akt och fortsätta att utvecklas i takt med marknaden”, säger Michael Axelsson. ”Tillsammans kan vi erbjuda kunden omfattande kapacitet och är mindre sårbara för resursbrister, vilket alltid är en utmaning i en snabbt växande bransch, avrundar Michael Axelsson.