19 maj 2021 14:00

XANO förvärvar automationsföretag inom livsmedelssektorn

XANO har idag, via dotterbolag, tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i PiWi Beheer B.V. med dotterbolag, beläget i Stramproy, Nederländerna.

Verksamheten, som huvudsakligen bedrivs inom dotterbolaget Case Packing Systems B.V. (CPS), omfattar utveckling och tillverkning av system för helautomatiserad hantering av i första hand livsmedelsförpackningar. Försäljning sker globalt med Europa som huvudmarknad. CPS lösningar angränsar till och kompletterar befintlig verksamhet inom XANOs affärsenhet Industrial Solutions. Genom förvärvet tillförs ytterligare teknikkompetens och tillgång till nya marknadssegment. Ytterligare samordningsfördelar kan uppnås genom att affärsenhetens företag med gemensamma resurser har möjlighet att erbjuda marknaden mer kompletta lösningar och kapacitet att genomföra omfattande automationsuppdrag.

Köpeskillingen, som betalas kontant, uppgår till 31 MEUR på skuldfri basis. Balansomslutningen uppgår till ca 14 MEUR. Nettoomsättningen uppgår till ca 25 MEUR med en EBITDA-marginal om 20 procent. Antalet anställda är 70. De förvärvade enheterna väntas bidra med 1:20 SEK i resultat per aktie på årsbasis. Konsolidering sker från och med den 31 maj 2021.