12 juli 2022 13:00

Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2022

»    Nettoomsättningen var 1 927 MSEK (1 522)

ANDRA KVARTALET

»    Utökade kreditfaciliteter
»    Aktieuppdelning (split 2:1) genomförd

Vi kan summera ett starkt första halvår. Trots tillspetsade utmaningar redovisar koncernen tillväxt och sunda marginaler. De senare når inte riktigt föregående års höga nivåer men i kronor räknat förbättrades rörelseresultatet med 8 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 12,7 procent (14,8) och vinstmarginalen blev 12,1 procent (14,5). Omsättningen ökade med 27 procent, varav 12 procent var organisk tillväxt.
    Under det andra kvartalet påverkades framför allt lönsamheten av de alltmer besvärande omvärldsfaktorerna. Jämfört med motsvarande period föregående år såg vi en omsättningsökning om 14 procent, till större del relaterad till våra senaste förvärv, medan rörelsemarginalen sjönk från 14,9 till 10,5 procent.
    Trenden från föregående kvartal med en avtagande aktivitetsnivå inom flera sektorer förstärktes under de senaste månaderna. Det finns också områden där vi ser fortsatt god efterfrågan men i det rådande läget med omfattande brist på material och komponenter förlängs ledtiderna. Våra verksamheter är flexibla men nämnda utmaningar har ändå påverkat effektiviteten i viss utsträckning. Samtidigt har vi haft påtagliga kostnadsökningar till följd av eskalerande inköpspriser och kvardröjande effekter av coronapandemin.

Jämfört med första halvåret föregående år ökade omsättningen med 43 procent, varav 21 procent tillkom via förvärv. Rörelseresultatet förbättrades med 22 procent.
    Affärsenheten har sammantaget en god orderstock men störningar i kundernas försörjningsled har lett till förskjut-ningar i leveranser och uppstart av nya projekt. Tydligast är utvecklingen inom fordonssektorn som successivt blivit alltmer avvaktande. Under andra kvartalet såg vi en marginalförsämring till följd av betydande kostnadsökningar. Resultateffekten av genomförda prishöjningar kommer först längre fram. Positivt är de goda affärsmöjligheter som har skapats i spåren av det allt högre engagemanget för hållbarhet hos flera kunder. Här är affärsenhetens företag, som samtliga arbetar med polymerer, väl förberedda när det gäller viktiga faktorer som materialval, produktionsmetoder och cirkularitet.

I förhållande till första halvåret föregående år ökade omsättningen med 30 procent, varav 16 procent tillkom via förvärv. Rörelseresultatet förbättrades med 13 procent.
    Sammantaget präglades det andra kvartalet av minskande kontraktsvolymer och förskjutningar i några större automationsprojekt. Vidare hämmades verksamheten i Kina av en nedstängningsperiod kopplad till coronapandemin. Svårigheterna att i pågående uppdrag fullt ut kompensera för ökade kostnader hade en direkt påverkan på lönsam¬heten. Signalerna om lägre utvecklingstakt och sjunkande investeringsvilja hos större aktörer inom framför allt förpackningssektorn har initierat mer offensiva marknadsaktiviteter inom affärsenheten. Här ingår bland annat satsningar på eftermarknad, med mjukvara som en del av det utökade erbjudandet. Utveckling av nya verksamhets-områden, exempelvis för hållbara energilösningar, och etablering på nya geografiska marknader fortgår.

Omsättningen minskade med 4 procent och rörelseresultatet med 19 procent jämfört med föregående års första halvår.
    Det andra kvartalet upplevdes generellt avvaktande från i första hand större kunder till följd av omfattande störningar i deras underleverantörsled. Det finns flera områden med hög aktivitet men där utvecklingen dämpas av samma skäl. Våra egna verksamheter påverkas också av brist på insatsvaror samt kostnadsökningar som inte direkt kan kompenseras genom prishöjningar. Föregående års mycket höga kapacitetsutnyttjande kombinerat med en fördelaktig produktmix resulterade i mycket god lönsamhet som nu återgått till en mer normal nivå. För att bibehålla denna tas offensiva försäljningsgrepp genom nya och fördjupade samarbeten mellan affärsenhetens företag.

De indikationer om lägre uttagsnivåer och avmattning i efterfrågan vi fick från flera kunder mot slutet av föregående kvartal har i hög grad realiserats. Utmaningarna kopplade till bristen på material och komponenter har en hämmande inverkan på såväl våra egna verksamheter som våra kunders. Totalt sett har koncernen alltjämt en god leveransförmåga men förutsättningarna har definitivt försvårats. Allra tydligast är påverkan på våra större automationsprojekt, där många kunder skjuter fram leveranser av pågående projekt och senarelägger uppstarter av nya. Samtidigt fortsätter kostnadsökningarna. Vi genomför löpande prisjusteringar men med en viss fördröjd effekt. En ljusning sedan föregående kvartalsslut är att personalfrånvaro relaterad till covid-19 har minskat.
    Vi befinner oss absolut i ett kärvt läge men känner oss trygga i vår affärsmodell. Den ger koncernen nödvändiga verktyg för snabb anpassning vid såväl uppgång som nedgång. Våra engagerade medarbetare söker ständigt nya vägar för framsteg. Inom områden som försäljning och innovation växlar vi därför upp. För att förstärka effekten av det arbetet utvidgas också samverkan mellan våra företag.
    En längre period med starka resultat har gett koncernen en solid finansiell ställning. Genom nyligen utökade kreditfaciliteter har vi ytterligare förstärkt våra möjligheter att vara fortsatt offensiva när det gäller investeringar i bland annat marknadsaktiviteter och teknikutveckling. Vår finansiella styrka ger oss också goda förutsättningar att genomföra fler strategiska förvärv.