27 oktober 2022 13:00

Delårsrapport 1 januari – 30 september 2022

DELÅRSPERIODEN
»    Nettoomsättningen var 2 703 MSEK (2 268)
»    Rörelseresultatet uppgick till 307 MSEK (339)
»    Resultat före skatt uppgick till 290 MSEK (326)
»    Resultat efter skatt uppgick till 226 MSEK (254)
»    Resultat per aktie var 3:90 SEK (4:39)

TREDJE KVARTALET
»    Nettoomsättningen var 776 MSEK (746)
»    Rörelseresultatet uppgick till 63 MSEK (113)
»    Resultat före skatt uppgick till 57 MSEK (105)
»    Resultat efter skatt uppgick till 44 MSEK (82)
»    Resultat per aktie var 0:76 SEK (1:42)

Viktiga händelser under perioden
»    Utökade kreditfaciliteter
»    Aktieuppdelning (split 2:1) genomförd

VD:S KOMMENTARER TILL KONCERNENS UTVECKLING UNDER PERIODEN
Koncernen

Koncernen inledde året starkt men har under de två senaste kvartalen påverkats negativt av olika omvärldsfaktorer i en successivt ökande omfattning. Sett till hela delårsperioden överträffade vi fortsatt våra långsiktiga finansiella mål men i förhållande till föregående års starka siffror redovisade våra verksamheter sammantaget en rörelseresultatförsämring om knappt 10 procent. Rörelsemarginalen för niomånadersperioden skrevs till 11,4 procent (15,0) och vinstmarginalen uppgick till 10,7 procent (14,4). Omsättningen ökade med 19 procent, varav 8 procent var organisk tillväxt.
    Om vi tittar på utvecklingen under det tredje kvartalet separat, kan den sammanfattas som svag. Effekterna av det utmanande världsläget accentuerades ytterligare. Påverkansgraden varierade dock mellan affärsenheterna och Industrial Solutions redovisade ett mer positivt utfall än de övriga. Jämfört med motsvarande period föregående år visade koncernen en omsättningsökning om 4 procent, i sin helhet relaterad till förvärvade verksamheter, medan rörelsemarginalen sjönk från 15,2 till 8,1 procent. Föregående års resultat innefattar engångsposter om 8 MSEK. Exklusive engångsposter sjönk rörelsemarginalen från 14,1 till 8,1 procent.
    Generellt har aktivitetsnivån på berörda marknader avtagit ytterligare sedan halvårsskiftet. Några av våra företag upplever fortsatt god efterfrågan men merparten av verksamheterna påverkas av ett svalare marknadsklimat. I kombination med bland annat material- och komponentbrister innebär detta produktivitetsförsämringar. Prisjusteringar mot kund har hittills inte kunnat väga upp allmänt stigande inköpspriser och höga energikostnader, vilket försämrat lönsamheten. Pågående åtgärder fokuseras på marginalförstärkning genom anpassning av kostnadsnivån för framtiden.

Affärsenheten Industrial Products
Jämfört med föregående års första nio månader ökade omsättningen med 39 procent, varav 21 procent tillkom via förvärv. Rörelseresultatet förbättrades marginellt.
    Utfallet under det tredje kvartalet var svagt. Utvecklingen avseende egna infrastruktur- och industriprodukter hade en fortsatt positiv trend men balanserade inte de sjunkande volymerna knutna till kundspecifika uppdrag. Framför allt var förutsättningarna inom fordonssegmentet, som är en dominerande sektor för affärsenheten, alltjämt utmanande. Orderläget är gott men förskjutningar med kort varsel och eftersläpande kompensation för kostnadsökningar påverkade lönsamheten negativt. De höga energipriserna fick också stort genomslag. Åtstramande anpassningar av verksamheterna sker men även gemensamma satsningar kopplade till bland annat hållbar produktion, där kundernas intresse blir alltmer påtagligt.

Affärsenheten Industrial Solutions
I förhållande till föregående års första nio månader ökade omsättningen med 20 procent, varav 11 procent tillkom via förvärv. Rörelseresultatet försämrades marginellt.
    Även här har kontraktsvolymerna sjunkit. Tack vare god införsäljning av projekt under inledningen av året redovisade affärsenheten ändå ett godkänt tredje kvartal. Marknadsläget har dock som befarat blivit mer avvaktande även inom förpacknings- och livsmedelsindustrin. Störningar i pågående projekt i form av komponentbrist och kunders förskjutningar av installationer påverkade marginalerna i fel riktning. Glädjande är att satsningarna på automationslösningar för hantering av batterier till elektriska fordon har resulterat i omfattande uppdrag till en ny kund i Europa. Arbetet med att etablera våra verksamheter på nya geografiska marknader löper vidare. Detsamma gäller affärsenhetens samverkan kring affärskritiska processer och teknikutveckling.

Affärsenheten Precision Technology
Omsättningen minskade med 7 procent och rörelseresultatet med 39 procent jämfört med föregående års första nio månader.
    Affärsenheten redovisade ett svagt tredje kvartal. I förhållande till jämförelseperioden var nedgången framför allt kopplad till medicintekniksektorn, som hade en mycket stark tillväxt under föregående år. Återhållsamheten har dock blivit alltmer påtaglig inom flertalet berörda branscher. Våra företag har haft svårt att matcha ökade kostnader med prishöjningar. Härutöver har brist på insatsvaror medfört störningar i såväl våra egna verksamheter som hos kunderna. Resultatet har blivit en lägre resursutnyttjandegrad och sämre produktivitet med direkt och väsentlig påverkan på lönsamheten. Marknadssatsningarna fortsätter samtidigt som organisationerna i övrigt justeras efter förändrade förutsättningar.

Framtida utveckling
En allmänt lägre orderingång indikerar fortsatt nedgång inom flera marknadssegment, i vilken takt och omfattning är dock svårbedömt. Vi anpassar löpande våra verksamheter med fokus på kassaflöde och marginaler. Den närmaste tiden befaras bli fortsatt kärv på många sätt men vi ser ljust på framtiden i ett längre perspektiv.
    Med en solid finansiell position i kombination med en affärsmodell byggd på entreprenörskap och väl genomarbetade strategier som grund fortsätter våra satsningar på lönsam tillväxt och utveckling. Vi ska vara fortsatt noggranna när det gäller profilen på de marknader och projekt vi väljer. Inom områden som hållbara energi- och infrastrukturlösningar ser vi goda möjligheter att växa. Genom fördjupad samverkan inom koncernen kan vi dessutom förstärka vårt erbjudande och utveckla våra kundrelationer. Omfattande gemensamma satsningar pågår också kring exempelvis hållbarhet och interna processer. Att via ytterligare förvärv komplettera koncernens verksamhet är ständigt aktuellt.

IR-kontakt

Lennart Persson

Prenumerera på pressmeddelanden

Tack, vi har tagit emot din anmälan.

Ett fel uppstod när prenumerationen skulle skicka. Vänligen försök igen senare.