Samverkan kring produktutveckling
För Ackurat definieras en hållbar affär av att vara en trygg samarbetspartner som tidigt är involverad i kundens designprocess. Mötet med kunden driver utvecklingen framåt och gör det möjligt att bredda sortimentet av egna unika produkter.
Ackurat erbjuder ett omfattande sortiment av plastdetaljer, många helt unika på marknaden. Tillverkningen sker i företagets anläggningar i Sverige och Polen, där nya material och tekniker ständigt utforskas.
Den främsta målgruppen är europeiska möbeltillverkare med ett eget varumärke. Utifrån deras behov utvecklas nya produkter.
”Vi identifierar och kontaktar företag med en profil som gör dem intressanta för oss. För att vi ska kunna attrahera dem är det viktigt att våra produkter inte finns någon annanstans i världen,” säger Ackurats VD Fredric Fagerberg.
”Den fysiska kundbearbetningen är väldigt viktigt och särskiljer oss på marknaden. Det är ett arbetssätt som också gör det lättare för kunder att i sin tur söka upp oss. Det händer att produktutvecklare kontaktar oss direkt och presenterar sina idéer, några av dessa har blivit nya produkter och ingår nu i vårt standardsortiment. I båda mötena, när vi söker upp kunden eller blir uppsökta, är själva lyssnandet nyckeln till en framgångsrik produktutveckling. Att förstå kunden och marknaden, hur efterfrågan ser ut och vilka trender som finns, är en vital del av processen att ta fram produkter som passar våra kunders behov”, tillägger Camilla Strid, marknadschef på Ackurat.
Enligt Ackurats sätt att se på det skapas en hållbar affär genom att företaget är en pålitlig samarbetspartner. Genom att tidigt bli involverad i kundens designprocess kan Ackurat bistå med både kunnande och trygghet.
”Kunden saknar kanske tillräcklig expertis inom vissa områden, exempelvis materialkännedom, som krävs i ett utvecklingsprojekt. I stället för att investera i nödvändiga resurser internt, vänder de sig till oss och får vår hjälp under den tid som krävs. Vi har den kunskap som kunden efterfrågar och genom ett ömsesidigt utbyte under projektets gång utvecklas båda parter. Gemensamt skapar vi stora möjligheter att både öka vår lönsamhet och bygga på våra respektive kunskapsbanker”, avrundar Fredric Fagerberg.