Systerbolagen växer tillsammans

De tillverkar samma slags tekniska produkter i plast men använder olika tekniker. Med sina respektive produktionsmetoder kan systerföretagen Cipax och Blowtech erbjuda optimala lösningar för såväl små som omfattande volymer. Genom att samarbeta skapar de ökad affärsnytta tillsammans med kunderna.

”Blowtech och Cipax har möjlighet att producera ungefär samma typ av produkter till kunder med likartad profil men med olika produktionstekniker – formblåsning och rotationsgjutning. Enkelt förklarat är Blowtech rätt lösning när du ska producera i stora serier medan Cipax metod passar bättre för mindre serier. Vi ser en stor potential i vårt samarbete. Tillsammans kan vi öka affärsnyttan genom möjligheten att hjälpa kunden hela vägen, oavsett seriens volym”, säger Magnus Karlsson, VD på Blowtech.

Cipax har varit en del av koncernen sedan 1990-talet medan Blowtech tillkom 2018. Företagen arbetar nu tillsammans för att på bästa sätt tillgodose kundens behov.

”Tidigare kontaktade kunden oss båda för att ta in separata offerter och vi jobbade på varsitt håll för att hitta den mest fördelaktiga lösningen för kunden. Idag samverkar vi för att prestera en optimal leverans till kunden, oavsett produktionsteknik och vem av oss som ursprungligen fått förfrågan”, fortsätter Magnus Karlsson.

I projekt med osäkra volymer, som exempelvis en ny produkt eller etablering på en ny marknad, skapar samarbetet en möjlighet för affären att stanna inom XANO – från prototyp till storskalig produktion. 

”Antingen tas en högre investeringskostnad med en lägre produktionskostnad om projektet tror på stora volymer. Alternativt lägre investeringskostnader om projektet tror på mindre volymer. Vår grundtanke är att vi tar in projektet som ett Cipax-projekt, små volymer och låga investeringskostnader. I takt med att det börjar växa har vi en intern kommunikation kring hur vi anpassar oss efter produktens prognosvolym. Cipax kan lägga över projektet till Blowtech när volymerna går upp. På så sätt kan vi behålla affären inom gruppen”, menar Magnus Karlsson.

”Det kan upplevas svårt att släppa in en annan aktör i en fungerande kundrelation. Därför är det viktigt att säljarna lär känna varandra, att de har någon form av löpande dialog utöver kommunikationen som sker under pågående projekt. En naturlig samverkan, där vi bygger trygga relationer bolagen emellan och ständigt blir påminda om varandra, är en viktig del i att få samarbetet att fungera. Ju tätare kontakt vi har, desto enklare är det att lyfta luren och diskutera ett projekt,” avslutar Magnus Karlsson.