Etablering på nya marknader

Utökade affärsmöjligheter

Företagen inom affärsenheten är väl etablerade och kända på den europeiska marknaden. Många av kunderna är multinationella företag och installationer har genom åren genomförts i alla världsdelar. För att fortsätta att växa och dra fördelar av de affärsmöjligheter som finns, speciellt avseende eftermarknadstjänster, är det nödvändigt att vara tillgänglig nära beslutsfattare för investeringar i globala projekt. 

Efter att tidigare ha representerats av externa samarbetspartners, har Jorgensen, NPB och Canline nu egen sälj- och servicepersonal på plats i Houston och Chicago i USA. Etableringen påbörjades under 2020 men restriktionerna under corona­pandemin medförde förseningar i processen. 

Satsningen ger resultat
De nystartade verksamheterna har redan sett goda försäljningsresultat. Tack vare den lokala närvaron har kontakt knutits med aktörer vilka tidigare saknats koppling till. Det är särskilt tydligt att affärsmöjligheter relaterade till tjänsteerbjudandet ökar i och med etableringen.  
       Vidareutveckling av verksamheterna fortgår och resurser tillförs. Det kan också bli aktuellt för andra systerbolag att följa efter. Med den nyvunna erfarenheten kommer de då att ha en kortare introduktionsfas på den amerikanska marknaden.

Komplett erbjudande
Jorgensen är ett av koncernföretagen som utvecklat sina affärer tack vare satsningen i USA. Andra viktiga framgångsfaktorer är innovationsförmågan och teknikhöjden i Jorgensens automationslösningar. Företaget har genomfört många lyckade installationer som visar på väl genomarbetade processer och kreativitet. Kunderna erbjuds ett partnerskap där Jorgensen tar helhetsansvar. Inte bara fram till installation och igångkörning utan också för eftermarknad med tjänster för övervakning, underhåll och uppföljning.

Skapa förtroende
Med lång erfarenhet av automationsuppdrag inom skilda sektorer har affärsenhetens företag möjlighet att tillföra stort värde i kundernas produktionsflöden.
       Att skapa kontakter och göra affärer på en ny geografisk marknad medför utmaningar. Koncernföretagen har etablerat sina organisationer med stor omsorg och fokus på att bygga förtroende för sina respektive verksamheter på den nya marknaden.