Affärsmöjligheter med additiv teknik

Med ökad produktkomplexitet samt krav på kortare ledtider och mer hållbar produktion öppnas många affärsmöjligheter kopplade till Lasertechs verksamhet inom 3D-printing och lasersvetsning.

Unik teknikkombination

Lasertech i Karlskoga verkar inom områdena industriell 3D-printing och lasersvetsning med laserteknik som den gemensamma nämnaren. Erbjudandet särskiljer Lasertech från andra aktörer inom samma nisch och skapar unika affärsmöjligheter.

”Kombinationen av de båda teknikerna ökar flexibiliteten. Vi kan hjälpa kunden att bygga större detaljer än kapaciteten i våra 3D-printar. Produkterna delas upp och printas i flera bitar som sedan sammanfogas med svetsteknik”, säger Jonas Spalin, VD på Lasertech.

Mer flexibel än traditionell tillverkning

Det som skiljer 3D-printing från traditionell tillverkning är framför allt flexibiliteten. Med additiv teknik får produkten precis de egenskaper som behövs.

”Vi bygger in funktionalitet ungefär som man lägger ett pussel, bit för bit. Det ger en stor frihet i produktutformningen”, fortsätter Jonas.

”Med additiv teknik kan vi göra snabba förbättringar och anpassningar. Vi kan också tillverka efter behov, on-demand, och producera små partier effektivt”, tillägger Kristian Vingerhagen, 3D-ingenjör på Lasertech.

Slutet kretslopp

Utöver flexibiliteten erbjuder tekniken fördelar ur ett hållbarhetsperspektiv.

”I 3D-printing utgår vi inte från ett ämne som vi måste borra eller fräsa i utan bygger bara de delar vi vill använda. På så sätt genereras varken restmaterial eller spån och i stort sett allt pulver vi använder i tillverkningen kan vi återvinna”, säger Jonas Spalin.

”Eftersom vi kan tillverka on-demand med kort varsel, behöver kunden inte ha någon lagerhållning. Möjligheten till lokal produktion reducerar fraktsträckorna, vilket också minskar klimatavtrycket”, fortsätter Kristian Vingerhagen.

Möjligheter framåt

3D-printing som teknik har funnits länge som ett komplement till traditionella tillverkningsmetoder. Ändå är det ett relativt outforskat område där Lasertech ser goda affärsmöjligheter framöver. Detsamma gäller för systerföretagen inom affärsenheten Precision Technology. Via interna produktions-, marknads- och säljnätverk utbyts löpande erfarenheter och teknikkunnande. Att känna till och kunna marknadsföra varandras verksamheter är en del av affärsenhetens dagliga strategiska arbete. Företagen har olika profiler men i många fall gemensamma kundsegment och de specifika fördelarna med additiv teknik är något som knyter företagen samman.