9 juli 2024 13:00

Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2024

»    Nettoomsättningen var 1 721 MSEK (1 838)
»    Resultat efter skatt uppgick till 46 MSEK (124)
»    Resultat per aktie var 0:77 SEK (2:14)
»    Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 10 MSEK (52)

ANDRA KVARTALET
»    Nettoomsättningen var 896 MSEK (942)
»    Resultat efter skatt uppgick till 33 MSEK (67)
»    Resultat per aktie var 0:55 SEK (1:15)
»    Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -13 MSEK (13)

»    Förvärv av Graniten Engineering
»    Förvärv av Dansk Rotations Plastic

I förhållande till föregående period såg vi inga större skiftningar i marknadsklimatet under det andra kvartalet. Utvecklingen för uppdrag inom försvarssektorn var alltjämt stark och efterfrågan från kunder relaterade till livsmedel och djurfoder stabil. Detsamma gällde förutsättningarna inom läkemedel och medicinteknik, dock fortfarande med utdragna beslutsprocesser hos några få större aktörer. Inom förpackningssektorn fortsatte trenden med förskjutning av pågående projekt och trögt med avslut avseende nya investeringar. Allra tydligast märktes detta inom burkindustrin, som har en mycket låg aktivitetsnivå. Bibehållna volymer inom automotive medförde att koncernens andel fordonsrelaterad produktion har ökat. Svårigheterna att få igenom prisjusteringar mot större fordonskunder har påverkat lönsamheten för främst affärsenheten Industrial Products. Utlovad kompensation för tidigare kostnadsökningar har inte heller gottgjorts fullt ut. Utvärdering av kundavtal inom fordonssektorn har i något fall lett till uppsägning från vår sida.
    Omfattande kostnadsanpassningar har genomförts och pågår vidare i flera av koncernens företag. Samtidigt har vår offensiva omställning fortsatt via investeringar i nya verksamhetsnischer och på nya marknader samt genom förvärv. Första halvåret visade på totala volymer strax under jämförelseperiodens. Lönsamheten var väsentligt svagare men stärktes under andra kvartalet i förhållande till årets inledande månader.
    Under det första halvåret sjönk koncernens omsättning med 6 procent i förhållande till jämförelseperioden. Rörelseresultatet minskade med 51 procent och rörelsemarginalen skrevs till 5,3 procent (10,3). Vinstmarginalen uppgick till 3,5 procent (8,7). Kassaflöde från den löpande verksamheten summerades till 10 MSEK (52).

I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 4 procent och rörelseresultatet minskade med 27 procent.
    Minskade uttag från främst finländska och tyska kunder inom jordbrukssektorn samt betydligt lägre volymer i de norska verksamheterna gav en negativ tillväxt under perioden. Den sämre lönsamheten relaterar dels till lägre omsättning och produktivitet, dels till fortsatta utmaningar inom fordonssektorn. Under andra kvartalet stärktes dock rörelsemarginalen. Nyförvärvade Dansk Rotations Plastic (DRP) bidrog till detta med ett gott utfall. Ett generellt avvaktande marknadsläge gav sammantaget en förhållandevis svag orderingång men med stora variationer över tid och mellan kundsegment. Flera av våra företag har lyckats väl i sina satsningar och tagit andelar även på svala marknader. Ett antal större affärer avser produktion kommande år. Inom affärsenheten genomförs ytterligare generella åtstramningar samtidigt som takten på produktutveckling och marknadsaktiviteter kopplade till de egna sortimenten är fortsatt hög.

I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 7 procent och rörelseresultatet minskade med 59 procent.
    Avmattningen inom etablerade kundsegment har volymmässigt i stort sett kunnat kompenseras av affärer inom nya verksamhetsområden samt via förvärv. Den pågående omställningen har dock i hög grad påverkat lönsamheten men i förhållande till årets inledande månader redovisades en viss marginalförbättring under det andra kvartalet. De marknadsanpassningar och organisationsförändringar som pågår hos våra kunder har inneburit framskjutna leveranser och även stoppade investeringar i planerade produktlinjer. Inom hållbar energi har tillverkningen av fordonsbatterier hämmats av driftstörningar, vilket lett till pausade projekt i såväl Europa som USA. Ett nödvändigt skifte i fokus mot nya kunder och nischer pågår därför i våra projektrelaterade verksamheter. Intensifierade satsningar på bland annat eftermarknadstjänster och produktifiering av affärsenhetens serviceerbjudande utgör delar av det arbetet.

I förhållande till jämförelseperioden sjönk omsättningen med 7 procent och rörelseresultatet minskade med 22 procent.
    Affärsenheten redovisade viss volymnedgång och även försämrad lönsamhet till följd av en lägre produktivitetsnivå i kombination med en hög kostnadsmassa. Prestationerna varierade dock kraftigt mellan företagen, där i första hand KMV och Lasertech särskiljer sig positivt. Inom affärsenhetens etablerade branscher, och i synnerhet från dess större aktörer, har orderläggningen varit fortsatt avvaktande. Däremot har uppdragen till försvarssektorn tilltagit ytterligare. Generellt har verksamheterna haft svårt att snabbt parera skiftningar i efterfrågan och förskjutningar i pågående projekt. Många nya kunder och projekt har initialt också inneburit sämre resultatutfall. Genomförda åtstramningsåtgärder har ännu inte fått full effekt. Ytterligare kostnadsanpassningar och effektivisering av processer pågår parallellt med en offensiv marknadsbearbetning.

Vi får inga signaler som indikerar någon väsentlig återhämtning inom våra etablerade kundsegment under innevarande år. Just nu är osäkerhetsfaktorerna många och förutsättningarna för våra verksamheter tätt kopplade till olika scenarion omkring oss. Nya affärer som tagits utanför inarbetade marknader får successivt genomslag men även vissa av dessa påverkas av turbulensen i världen.
    Det gångna kvartalet visade på en viss stabilisering av resultatet men de åtstramningsåtgärder som genomförts och alltjämt pågår i våra företag har hittills inte fått någon tydlig effekt. Det hänger samman med att vi samtidigt fortsätter vår offensiva omställning genom investeringar i produktutveckling och innovationer samt via förvärv och etablering i såväl nya länder som inom nya marknadsnischer. Vi arbetar också med att ta fram cirkulära affärsmodeller och vidareutveckla samarbeten i värdekedjan för att framtidstrygga våra verksamheter och säkerställa att vi når våra hållbarhetsmål.
    Koncernens samlade prestationer har inte genererat önskat ekonomiskt utfall under det första halvåret. Att vända utmaningar till möjligheter finns i vår arvsmassa men med nuvarande förutsättningar är det en process om tar tid och resurser i anspråk. Vi är tålmodiga och tror på att de förändringar vi genomför nu skapar långsiktigt hållbara verksamheter ur alla perspektiv.